Nagle pojawiające się osłabienie, mrowienie dłoni albo uczucie „ciężkich” nóg nie zawsze oznacza problem neurologiczny. Czasem przyczyną jest hiperkaliemia, czyli zbyt wysokie stężenie potasu we krwi, która może zaburzać pracę nerwów, mięśni i serca. Wyjaśniam, jakie objawy neurologiczne i mięśniowe powinny zwrócić uwagę, kto jest najbardziej narażony, jak potwierdzić problem oraz kiedy potrzebna jest pilna pomoc.
Najważniejsze informacje o nadmiarze potasu i układzie nerwowym
- Mrowienie i drętwienie kończyn mogą towarzyszyć hiperkaliemii, ale same nie potwierdzają diagnozy.
- Osłabienie mięśni, trudności ze wstawaniem, chodzeniem lub oddychaniem są bardziej niepokojące niż niespecyficzne zmęczenie.
- Hiperkaliemia może nie dawać objawów, nawet gdy wynik jest znacznie podwyższony.
- Najczęściej odpowiadają za nią choroby nerek, leki i niekontrolowana suplementacja, a nie zwykła dieta.
- Rozpoznanie wymaga badania krwi i często EKG. Nie da się go wiarygodnie postawić na podstawie samych dolegliwości.

Jak nadmiar potasu wpływa na nerwy i mięśnie
Potas pomaga utrzymywać prawidłowe przewodzenie impulsów elektrycznych w komórkach nerwowych i mięśniowych. Gdy jego stężenie we krwi rośnie, zmienia się różnica potencjałów między wnętrzem a otoczeniem komórek. Skutkiem może być gorsze przewodzenie sygnałów nerwowych i stopniowe osłabienie mięśni.
Do możliwych objawów neurologicznych należą przede wszystkim parestezje, czyli mrowienie, drętwienie, kłucie albo nietypowe odczuwanie ciepła i zimna. Dolegliwości mogą dotyczyć dłoni, stóp, warg lub całych kończyn. Nie są one jednak charakterystyczne wyłącznie dla wysokiego poziomu potasu, dlatego nie powinny zastępować badania laboratoryjnego.
Objawy, których nie warto bagatelizować
- narastające osłabienie rąk lub nóg,
- trudności z wejściem po schodach albo podniesieniem się z krzesła,
- uczucie ciężkości kończyn i pogorszenie sprawności ruchowej,
- osłabienie odruchów ścięgnistych,
- rzadziej niedowład lub wiotkie porażenie mięśni,
- splątanie albo wyraźne pogorszenie kontaktu, szczególnie przy ciężkim zaburzeniu.
Najczęściej objawy nie pojawiają się w równym, przewidywalnym porządku. Przy szybkim wzroście potasu osłabienie może narastać gwałtownie, natomiast przy przewlekłej hiperkaliemii organizm czasem długo „toleruje” nieprawidłowy wynik. Z mojego punktu widzenia najważniejsze jest to, by nie czekać na pełny zestaw objawów, zwłaszcza gdy istnieje choroba nerek lub przyjmowane są leki zwiększające poziom potasu.
Nie tylko mrowienie, czyli jakie sygnały mogą wskazywać na hiperkaliemię
Układ nerwowy i mięśnie nie działają w tej sytuacji niezależnie od serca. Ten sam mechanizm zaburza przewodzenie elektryczne w mięśniu sercowym, dlatego obok osłabienia mogą wystąpić kołatanie serca, zwolnienie tętna, zawroty głowy lub omdlenie. Co ważne, prawidłowe odczuwanie rytmu serca nie wyklucza niebezpiecznych zmian w EKG.
| Możliwy sygnał | Co może oznaczać | Jak postąpić |
|---|---|---|
| Mrowienie dłoni, stóp lub warg | Zaburzenie przewodzenia nerwowego, ale także wiele innych przyczyn | Skontaktować się z lekarzem, szczególnie przy chorobie nerek lub suplementacji |
| Narastające osłabienie mięśni | Wpływ podwyższonego potasu na nerwy i mięśnie | Pilna konsultacja i oznaczenie elektrolitów |
| Trudności z oddychaniem | Osłabienie mięśni oddechowych albo powikłanie sercowe | Natychmiast zadzwonić pod 112 lub 999 |
| Kołatanie, omdlenie, bardzo wolne tętno | Możliwe zaburzenia rytmu serca | Wezwać pomoc ratunkową, nie prowadzić samochodu |
Wysoki potas bywa mylony z niedoborem potasu, odwodnieniem, uciskiem nerwu, niedoborem witamin z grupy B albo przemęczeniem. To ważne rozróżnienie, ponieważ sięganie po kolejny preparat elektrolitowy „na wszelki wypadek” może pogorszyć sytuację. Pacjent.gov.pl podkreśla, że objawy nadmiaru potasu są niespecyficzne i mogą obejmować zarówno osłabienie mięśni, jak i mrowienie kończyn.
Dlaczego potasu jest za dużo mimo pozornie zdrowej diety
U osoby ze sprawnymi nerkami nadmiar potasu z pożywienia zwykle jest wydalany z moczem. Dlatego sama dieta bogata w pomidory, ziemniaki, strączki czy banany rzadko prowadzi do hiperkaliemii. Ryzyko rośnie, gdy organizm nie może skutecznie usunąć potasu albo gdy kilka źródeł tego pierwiastka nakłada się na siebie.
Najczęstsze przyczyny
- Przewlekła lub ostra choroba nerek, która ogranicza wydalanie potasu.
- Leki stosowane przy nadciśnieniu i niewydolności serca, między innymi inhibitory ACE, sartany oraz spironolakton.
- Niesteroidowe leki przeciwzapalne, takie jak ibuprofen, szczególnie przy odwodnieniu lub chorobie nerek.
- Suplementy potasu, preparaty elektrolitowe i zamienniki soli zawierające chlorek potasu.
- Zaburzenia gospodarki hormonalnej, niedobór insuliny, ciężkie odwodnienie lub rozległe uszkodzenie tkanek.
- Łączenie kilku leków i suplementów bez sprawdzenia ich wpływu na elektrolity.
W praktyce szczególnie zdradliwe jest przekonanie, że suplement diety nie może istotnie wpłynąć na wynik. Może, zwłaszcza gdy równocześnie stosuje się lek oszczędzający potas albo ma obniżoną filtrację nerkową. Przyjmowanie potasu powinno wynikać z konkretnego wskazania i kontroli wyników, a nie tylko z uczucia skurczów czy zmęczenia.
Jak sprawdzić, czy objawy rzeczywiście wynikają z wysokiego potasu
Podstawą jest oznaczenie stężenia potasu we krwi żylnej. Zakres referencyjny zależy od laboratorium, ale często za hiperkaliemię uznaje się wynik powyżej około 5,0-5,5 mmol/l. Sam wynik nie mówi jednak wszystkiego, ponieważ znaczenie ma tempo jego wzrostu, stan pacjenta, czynność nerek oraz zapis EKG.
Lekarz może zlecić również kreatyninę z wyliczeniem eGFR, glukozę, sód, wodorowęglany i morfologię. EKG jest szczególnie ważne, gdy potas jest wyraźnie podwyższony, występuje osłabienie, kołatanie serca lub choroba nerek.
Przeczytaj również: Treonian magnezu - Lek czy suplement? Poznaj fakty o jego działaniu
Fałszywie wysoki wynik też jest możliwy
Czasem krew ulega hemolizie podczas pobrania, czyli uszkodzeniu krwinek i uwolnieniu potasu do próbki. Wynik mogą zaburzyć także długie zaciskanie pięści, trudne pobranie lub opóźniony transport materiału. W takiej sytuacji lekarz może zlecić powtórne badanie, ale przy objawach alarmowych nie wolno zakładać z góry, że to tylko błąd laboratoryjny.
Nie próbowałbym samodzielnie interpretować pojedynczej liczby. Łagodnie podwyższony wynik bez objawów może wymagać szybkiej kontroli i przeglądu leków, natomiast znaczne przekroczenie normy, zmiany w EKG lub gwałtowne pogorszenie stanu zdrowia mogą oznaczać stan wymagający leczenia szpitalnego.
Co zrobić po pojawieniu się objawów i czego nie robić samemu
Jeśli pojawia się nagłe osłabienie, narastający niedowład, duszność, omdlenie, ból w klatce piersiowej, kołatanie serca albo wyraźne splątanie, trzeba natychmiast wezwać pomoc pod numerem 112 lub 999. Nie należy czekać, aż objawy miną po odpoczynku. Hiperkaliemia może rozwijać się bez bólu, a jej najgroźniejsze powikłania dotyczą rytmu serca.
Przy mniej nasilonych objawach, ale obecnej chorobie nerek, niewydolności serca, cukrzycy lub stosowaniu leków wpływających na potas, potrzebny jest pilny kontakt z lekarzem. Do czasu konsultacji nie należy przyjmować kolejnych dawek potasu ani preparatów elektrolitowych zawierających ten pierwiastek.
- Nie odstawiaj samodzielnie wszystkich leków przepisanych na serce lub ciśnienie.
- Nie próbuj „wypłukać” potasu dużą ilością wody, szczególnie przy chorobie serca lub nerek.
- Nie stosuj na własną rękę leków moczopędnych, środków wiążących potas ani domowych metod oczyszczania organizmu.
- Przygotuj listę leków, suplementów, preparatów ziołowych i zamienników soli używanych w ostatnich dniach.
W szpitalu leczenie dobiera się do wyniku, objawów i EKG. Może obejmować działania stabilizujące pracę serca, przesunięcie potasu do komórek oraz jego usunięcie z organizmu, a w ciężkich przypadkach także dializę. To nie jest problem, który bezpiecznie rozwiązuje się samą zmianą jadłospisu.
Jak bezpiecznie podejść do suplementów z potasem
Najrozsądniejsza zasada brzmi prosto: nie suplementuj potasu bez wyraźnej potrzeby. Wiele osób kojarzy skurcze mięśni wyłącznie z niedoborem tego pierwiastka, choć przyczyną mogą być także odwodnienie, przeciążenie, zaburzenia magnezu, leki lub problem neurologiczny. Sam objaw nie daje podstaw do rozpoczęcia suplementacji.
Przed zakupem preparatu sprawdź nie tylko nazwę produktu, ale również ilość potasu w porcji i pozostałe składniki. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z chorobą nerek oraz przyjmujące sartany, inhibitory ACE, spironolakton, eplerenon, niektóre leki przeciwbólowe lub zamienniki soli. W takich sytuacjach decyzję o dawce powinien podjąć lekarz.
Nie oznacza to, że trzeba eliminować wszystkie produkty bogate w potas. U zdrowej osoby prawidłowo zbilansowana dieta z warzywami, owocami i produktami pełnoziarnistymi jest korzystna. Ograniczenia żywieniowe mają sens dopiero wtedy, gdy zaleci je specjalista po ocenie wyników, przyczyny hiperkaliemii i funkcji nerek.
Gdy mrowienie nie jest najważniejszym sygnałem
Najkrótszy wniosek jest taki, że nadmiar potasu może wywołać mrowienie, drętwienie, osłabienie i zaburzenia pracy mięśni, ale objawy te są zbyt mało charakterystyczne, by rozpoznać problem bez badania. Największe znaczenie ma połączenie dolegliwości z czynnikami ryzyka, wynikiem elektrolitów i EKG.
Jeżeli stosujesz suplement potasu, masz chorobę nerek lub przyjmujesz leki wpływające na gospodarkę elektrolitową, nie czekaj na wyraźne objawy. Sprawdzenie listy preparatów i wykonanie zaleconych badań jest znacznie bezpieczniejsze niż leczenie mrowienia kolejnym suplementem.